Tagi

pi徠ek, 21 maja 2010

Troszeczk u nas niedoceniane szparagi zas逝篡造 sobie chyba na wi璚ej uwagi z naszej strony. Szparagi s przecie bogate w witaminy m.in. C, E, beta karoten i kwas foliowy. Cenione jako 鈔odek koj帷y nerwy i przeciwreumatyczne zyska造 sobie wielu zwolennik闚 w krajach zachodnich.


Maj dzia豉nie przeczyszczaj帷e i moczop璠ne. S lekkostrawne i niskokaloryczne, o czym powinny pami皻a panie odchudzaj帷e si. Kupuj帷 je nale篡 wybiera te grube, o jasnych zamkni皻ych g堯wkach i po造skuj帷ych g豉dkich p璠ach. Niekt鏎zy nie obieraj ich przed gotowaniem, tylko dok豉dnie myj. Po umyciu wk豉damy je do osolonej wody. Najlepiej do bardzo w御kiego, ale wysokiego garnka. Mo積a je te lekko zwi您a i wstawi w pozycji pionowej do garnka z wod. Dobrze je郵i 貫bki lekko wystaj nad powierzchni wody. Mo瞠my doda kawa貫k mas豉 do gotowania. Najpro軼iej poda je polane mas貫m z zarumienion tart bu趾a. Bardziej wytwornie mo瞠my poda szparagi pod beszamelem. Wszystko zale篡 od tego, czy ma to by lekka przystawka, czy po篡wne danie.
niedziela, 02 maja 2010
鑿iczenia fizyczne poprawiaj nie tylko kondycj cia豉, ale i m霩gu. Dzieje si tak, poniewa sprzyjaj pojawianiu si nowych neuron闚, czyli neurogenezie, w obszarze zwi您anym z pami璚i i jej utrat.

Do tej pory podkre郵ano, 瞠 獞iczenia fizyczne poprawiaj ukrwienie i co za tym idzie dotlenienie m霩gu. Okazuje si jednak, 瞠 na tym si nie ko鎍zy. Najnowsze badania przeprowadzone na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku pokazuj, 瞠 wysi貫k fizyczny stymuluje tworzenie si nowych kom鏎ek nerwowych w hipokampie, strukturze m霩gu odpowiedzialnej mi璠zy innymi za zapami皻ywanie.

Nawet niewielki wysi貫k fizyczny mo瞠 mie zbawienny wp造w na funkcjonowanie m霩gu u os鏏 po pi耩dziesi徠ce. Dr Artur Kramer z Uniwersytetu w Illinois w USA przeprowadzi ciekawy eksperyment na grupie blisko pi耩dziesi璚iu os鏏 po pi耩dziesi徠ce, w kt鏎ej w pocz徠kowej fazie bada zmierzy r闚nolegle wydolno嗆 fizyczn i aktywno嗆 elektryczn m霩gu w trakcie rozwi您ywanie test闚, wymagaj帷ych znacznego wysi趾u intelektualnego. Okaza這 si, i osoby wysportowane, dbaj帷e o regularne za篡wanie wysi趾u fizycznego mia造 w czasie wykonywania test闚 psychologicznych bardzo wyra幡ie zaznaczon wi瘯sz aktywno嗆 elektryczn w tych cz窷ciach m霩gu, kt鏎e odpowiedzialne s za procesy kojarzenia i og鏊nie wi瘯sz zdolno嗆 do koncentrowania uwagi w por闚naniu z wynikami u os鏏 o s豉bej kondycji i wydolno軼i fizycznej. W drugiej fazie bada grup podzielono na tych, kt鏎zy kilka razy w tygodniu wykonywali proste 獞iczenia, zwi瘯szaj帷e zu篡cie tlenu przez mi窷nie - chodzili g堯wnie na dalekie spacery, za pozostali wykonywali gimnastyk, polegaj帷 wy陰cznie na rozci庵aniu i napinaniu mi窷ni, na przemian z okresami ca趾owitego spoczynku. Po sze軼iu miesi帷ach obserwacji u wszystkich ponownie oceniono kondycj fizyczn oraz wykonano badanie m霩gu, zar闚no w stanie spoczynku, jak i podczas rozwi您ywania r騜nych test闚 i zada.

W badaniach na myszach wykazano, 瞠 m這de kom鏎ki nerwowe pojawia造 si w zakr璚ie z瑿atym hipokampa (fascia dentata). Jest to region, kt鏎ego dotyczy zaczynaj帷a si u wi瘯szo軼i ludzi po 30. roku 篡cia zwi您ana z wiekiem utrata pami璚i.

Obrazowanie m霩gu za pomoc rezonansu magnetycznego pomog這 udokumentowa procesy zachodz帷e w centralnym uk豉dzie nerwowym myszy. To samo urz康zenie wykorzystano do skanowaniu ludzkiego m霩gu przed i po gimnastyce. Zaobserwowano podobne zjawisko, co oznacza, 瞠 u naszego gatunku wysi貫k fizyczny r闚nie sprzyja neurogenezie w obr瑿ie zakr皻u z瑿atego (Proceedings of the National Academy of Sciences).

畝dne z wcze郾iejszych bada nie analizowa這 systematycznie r騜nych fragment闚 hipokampa i nie zidentyfikowa這 regionu pozostaj帷ego pod najwi瘯szym wp造wem aktywno軼i ruchowej — opowiada dr Scott Small, neurolog z Centrum Medycznego Columbia University.

Fred Gage z Salk Institute w La Jolla jako pierwszy wykaza, 瞠 獞iczenia mog doprowadza do rozwoju nowych neuron闚 w mysim odpowiedniku zakr皻u z瑿atego. Potem zesp馧 naukowc闚 wsp鏊nie pracowa nad metod pomiaru przep造wu krwi przez ludzki m霩g, kt鏎y 郵edzono za pomoc MRI. Odk康 u myszy odkryto opisane wy瞠j zjawisko, chcieli鄉y okre郵i, jak gimnastyka wp造wa na obj皻o嗆 krwi przep造waj帷ej przez hipokamp u ludzi.

Do eksperymentu zaanga穎wano 11 doros造ch. Przez 3 miesi帷e 獞iczyli oni intensywnie aerobik. Przed rozpocz璚iem programu i po jego zako鎍zeniu poddano ich badaniu rezonansem magnetycznym. Gimnastyka zwi瘯sza豉 dop造w krwi do zakr皻u z瑿atego. W dodatku im wi璚ej dana osoba 獞iczy豉, tym wi瘯szy skok przep造wu odnotowywano.

Artyku pochodzi z naszego serwisu poradnik-zdrowia.pl
Dlaczego powinienem pi mleko?
Mleko to produkt najwszechstronniejszy pod wzgl璠em warto軼i od篡wczej. Jest koniecznym i najwarto軼iowszym sk豉dnikiem codziennej diety cz這wieka. Mleko i jego przetwory spo篡wane samodzielnie s w stanie zabezpieczy organizm przed niedoborami kaloryczno-bia趾owymi. Mleko jest r闚nie najta雟zym i najlepszym 廝鏚貫m bardzo dobrze przyswajalnego wapnia, dobrze przyswajalnego i pe軟owarto軼iowego bia趾a, magnezu, potasu, witamin z grupy B, a zw豉szcza B1 i B2 oraz B6 i B12 oraz witamin rozpuszczalnych w t逝szczach: A, D i E. Spo篡wanie mleka zgodnie z zalecanymi normami wy篡wienia, pokrywa niemal w 100% zapotrzebowanie (i przyswojenie) organizmu na wap. Wap wykorzystywany jest do prawid這wego rozwoju uk豉du kostnego (obok zwi您k闚 fosforu i magnezu jest podstawowym sk豉dnikiem ko軼i), a tak瞠 wielu proces闚 metabolicznych kom鏎ek, np. kom鏎ek mi窷ni czy kom鏎ek nerwowych.
Ile mleka dziennie powinienem pi?
Wed逝g Instytutu 砰wno軼i i 砰wienia, aby pokry dzienne zapotrzebowanie na wap, dzieci poni瞠j 12 roku 篡cia, a tak瞠 doro郵i powinni pi 3-4 szklanki mleka, m這dzie 4-5 szklanek, natomiast kobiety ci篹arne i karmi帷e 5-6 szklanek. Pami皻a jednak nale篡, 瞠 spo篡wamy r闚nie inne produkty nabia這we, jak np. sery, kefiry czy jogurty i w闚czas mo瞠my pi mniej mleka. Dlatego zaleca si, aby codziennie spo篡wa co najmniej 2 pe軟e szklanki mleka lub tyle samo kefiru i jogurtu oraz 1-2 plasterki ser闚.
Jakie witaminy i sk豉dniki mineralne znajduj si w mleku?
Mleko to doskona貫 i tanie 廝鏚這 bardzo dobrze przyswajalnego wapnia, dobrze przyswajalnego i pe軟owarto軼iowego bia趾a, magnezu, potasu, witamin z grupy B, a zw豉szcza B1, B2, B6 i B12 oraz witamin rozpuszczalnych w t逝szczach, tj. A, D i E.
Dlaczego wap jest taki wa積y?
Wap wykorzystywany jest przez organizm do prawid這wego rozwoju uk豉du kostnego (obok zwi您k闚 fosforu i magnezu jest podstawowym sk豉dnikiem ko軼i), a tak瞠 wielu proces闚 metabolicznych kom鏎ek np. kom鏎ek mi窷ni czy kom鏎ek nerwowych.
Jest fundamentalnym czynnikiem w zapobieganiu osteoporozie. Ma r闚nie du瞠 znaczenie w leczeniu schorze uk豉du pokarmowego oraz zaburze metabolicznych: oty這軼i, nadci郾ienia t皻niczego, mia盥篡cy.
Czy powinienem si martwi o nietolerancj laktozy i alergi na mleko?
Wbrew pozorom alergia na mleko nie wyst瘼uje powszechnie, a je郵i tak to najcz窷ciej przemija. Mleko jest bardzo dobrze tolerowane i 豉two przyswajalne przez organizm, zw豉szcza mieszka鎍闚 Europy P馧nocnej i S這wian, kt鏎zy s genetycznie dobrze przystosowani do jego spo篡wania. Du穎 cz窷ciej alergi wywo逝j u nich takie produkty, jak: 這so, orzechy, truskawki i inne owoce. Alergia na mleko cz窷ciej wyst瘼uje u dzieci ni doros造ch, a dzieci璚e alergie na mleko na og馧 przemijaj i nie ograniczaj mo磧iwo軼i picia przez nich mleka w doros造m 篡ciu.
Co jest lepsze: mleko prosto od krowy, pasteryzowane czy UHT?
O jako軼i mleka spo篡wczego decyduje jako嗆 mleka surowego. Mleko prosto od krowy, nawet gdy zachowana jest jego czysto嗆 i 鈍ie穎嗆, jest produktem niezbyt bezpiecznym, poniewa istnieje mo磧iwo嗆 zaka瞠nia drobnoustrojami chorobotw鏎czymi. Natomiast mleko po obr鏏ce cieplnej jest produktem o najwy窺zej jako軼i i warto軼i od篡wczej. Procesy pasteryzacji i UHT zabijaj niebezpieczne bakterie i sprawiaj, 瞠 produkt jest bezpieczny w spo篡ciu, jego warto嗆 od篡wcza zostaje zachowana, a termin przydatno軼i wyd逝穎ny. Dlatego ka盥e mleko dost瘼ne w handlu detalicznym by這 poddane obr鏏ce termicznej.
Jaka jest r騜nica miedzy mlekiem z nisk i wysok zawarto軼i t逝szczu?
R騜nice pomi璠zy gatunkami mleka zale膨 przede wszystkim od zawarto軼i t逝szczu. Mleko odt逝szczone zawiera tyle samo bia趾a, wapnia i witamin B co mleko pe軟e, natomiast r騜ni si zmniejszon kaloryczno軼i oraz zawarto軼i witamin rozpuszczalnych w t逝szczach, tzn. A, D i E.
W jaki spos鏏 picie mleka wp造wa na zdrowie?
Mleko pomaga zapobiega osteoporozie, dzi瘯i zawarto軼i w nim dobrze przyswajalnego wapnia. Zalecane jest te w profilaktyce i leczeniu takich dolegliwo軼i, jak: schorzenia uk豉du pokarmowego i zaburzenia metaboliczne: oty這嗆, nadci郾ienie t皻nicze, zmiany mia盥篡cowe.
Czy mleko powinny pi tylko dzieci, czy te potrzebuj go r闚nie doro郵i?
Mleko jest nieod陰cznym sk豉dnikiem diety ka盥ego cz這wieka. Jego picie jest bardzo wa積e szczeg鏊nie dla dzieci i m這dzie篡 w okresie wzrostu, poniewa zawarty w mleku wap jest kluczowym sk豉dnikiem budowy ko軼i. U doros造ch pomaga w profilaktyce wielu chor鏏.
Artyku pochodzi z naszego serwisu poradnik-zdrowia.pl
 
1 , 2