Tagi

czwartek, 29 pa寮ziernika 2009
Natura wyposa篡豉 nas w estrogeny, kt鏎e chroni przed chorob niedokrwienn serca. Takiej ochrony nie maj m篹czy幡i. Dlatego kobiety s uprzywilejowane i znacznie rzadziej choruj na wie鎍闚k ni nasi r闚ie郾icy.

Dop鏦i wyst瘼uj miesi帷zki, ta ochrona dzia豉. Ale na chorob niedokrwienn serca mo瞠my sobie "zapracowa" znacznie wcze郾iej. Naczynia krwiono郾e szybciej si zw篹 i utrudni przep造w krwi, je郵i kobieta pali, ma za ma這 ruchu, nadwag, bierze nieodpowiednie dla niej tabletki antykoncepcyjne. Lekarze o takich pacjentkach m闚i, 瞠 zachorowa造 na w豉sne 篡czenie. Epidemia chor鏏 serca wybucha u kobiet w okresie oko這 menopauzalnym. Ale medycyna deje szans, by ocali serce i 篡 normalnie nawet po zawale.

SYGNAΧ OSTRZEGAWCZE:

Je郵i wchodzisz na schody z zakupami i nagle 豉pie ci zadyszka, mo瞠 to by sygna choroby serca. Nie pocieszaj si, 瞠 po chwili wszystko przesz這. Bywa, 瞠 dolegliwo軼i powracaj ze zdwojon si陰.

- Pieczenie, zatykanie, zaciskanie za mostkiem, b鏊, kt鏎y zmusza do zaprzestania wysi趾u, bywaj symptomami choroby wie鎍owej. Je郵i nagle zaczynasz mie takie dolegliwo軼i w sytuacjach, w kt鏎ych wcze郾iej ich nie odczuwa豉, koniecznie wybierz si do lekarza. Powiedz mu, 瞠 np. kiedy wchodzi豉 bez trudu na drugie pi皻ro, a teraz musisz przystawa, by odpoczywa.

- Nieustanne zm璚zenie, os豉bienie, r闚nie mo瞠 oznacza, 瞠 twoje serce potrzebuje pomocy, a przynajmniej porz康nej diagnozy.

- Gdy na serce chorowali dziadkowie, rodzice, rodze雟two, pami皻aj o tym, 瞠 jeste w grupie ryzyka. Chorobami serca zagro穎ne s r闚nie osoby oty貫, maj帷e nadcisnienie oraz pal帷e papierosy.

poniedzia貫k, 26 pa寮ziernika 2009
Twierdzi si, 瞠 trening si這wy powoduje . rzekomo przedwczesne zro郾i璚ie si nasady z trzonem ko軼i pod wp造wem obci捫e, na kt鏎e zostaje nara穎na ko嗆. Chocia ko軼i dzieci i dojrzewaj帷ej m這dzie篡 s gi皻kie, to nadmierne i ci庵貫 ich obci捫anie mo瞠 rzeczywi軼ie spowodowa martwic naczyniow, kt鏎a uniemo磧iwia dop造w krwi do p造tki nasadowej. Ograniczenie dop造wu krwi mo瞠 doprowadzi stopniowo do deformacji ko軼i nazywanej martwic aseptyczn kostno-chrz瘰tn, w kt鏎ej zostaje zak堯cony proces fuzji kom鏎ek, kluczowy dla wzrostu ko軼i. Nadmierny nacisk wywierany na p造tk nasadow mo瞠 doprowadzi do innych zniekszta販e, takich jak dysplazja nasad ko軼i udowej. W takich sytuacjach dochodzi oczywi軼ie do nieprawid這wo軼i uk豉du kostnego i zaburze wzrostu.

Nale篡 jednak pami皻a, 瞠 nie ma dowodu na to, i z treningiem si這wym wi捫 si obci捫enia tak du瞠, by wywo造wa造 opisywane tu szkodliwe efekty. Te powstaj na og馧 podczas wypadk闚 samochodowych, niefortunnych upadk闚 czy te innych uraz闚 spowodowanych silnym wstrz御em lub uderzeniem. Badania wykazuj co wr璚z przeciwnego: ot騜 w豉軼iwe prowadzony trening kulturystyczny mo瞠 w znacz帷y spos鏏 poprawi u dzieci ich szkieletowe i mi窷niowe uwarunkowania wzrostu W ksi捫ce L.S. Dworkina "M這dy ci篹arowiec" mo積a przeczyta, 瞠 radzieccy zawodnicy w podnoszeniu ci篹ar闚 zaczynan trening w wieku 11-13 lat. Dokumentuj帷 wiele anatomicznych i fizjologicznych skutk闚 towarzysz帷ych rozwojowi m這dych sportowc闚, ksi捫ka drobiazgowo relacjonuje post瘼y treningu na przestrzeni 15 lat. Je郵i chodzi o wp造w 獞icze z obci捫eniami na wzrost, Dworkin podaje, i nie zanotowano uchwytnych statystycznie r騜nic wzrostu ci篹arowc闚 i os鏏 nie uprawiaj帷ych tego typu 獞icze.

Cytowane opracowanie wskazuje ponadto, 瞠 w rezultacie rozpocz璚ia trening闚 przed okresem pokwitania m這dzi sportowcy wykazuj du穎 wi瘯szy ni ich r闚ie郾icy przyrost masy mi窷niowej w okresie dojrzewania. Pojawia si tu r闚nie hipoteza, 瞠 pobudzaj帷 mi窷nie dzieci poprzez 獞iczenia z obci捫eniami, "programujemy" ich organizmy w taki spos鏏, 瞠 w okresie dojrzewania b璠 reagowa szybciej i efektywnie na podobny rodzaj 獞icze. Sugestia ta zna du瞠 potwierdzenie w badaniach prowadzonych od dziesi璚iu lat w Human Performance Research Centre w Newcastle, w kt鏎ych por闚nuje si dane dotycz帷e rozwoju mi窷ni podczas pokwitania u dzieci, kt鏎e ju wcze郾iej trenowa造 i u tych, kt鏎e nie mia造 do czynienia z 獞iczeniami si這wymi. Na og馧 jednostki, kt鏎e wykonywa造 ograniczone 獞iczenia si這we w okresie poprzedzaj帷ym dojrzewanie, wykazywa造 znacznie wi瘯szy przyrost obwodu mi窷ni ramion, klatki piersiowej, bark闚 i n鏬 ni ci, kt鏎zy me uprawiali 獞icze w tym okresie."

Id帷 do sklepu lub si璕aj帷 do lod闚ki czasem zadajemy sobie pytanie co wybra: mas這...czy margaryn?

Aktualnie popularna i zdrowa jest margaryna, w kt鏎ej znacznie zwi瘯sza si udzia surowcowy ciek造ch olej闚 ro郵innych.

Te ciek貫 oleje zawieraj znaczne ilo軼i NNKT czyli niezb璠nych nienasyconych kwas闚 t逝szczowych, kt鏎e maj dobry wp造w na organizm cz這wieka co zosta這 udowodnione wieloma badaniami.

Do ostatecznego produktu dodaje si jeszcze witaminy A, D i E, w celu poprawienia warto軼i od篡wczych. Te wzbogacone margaryny znajduj szerokie zastosowanie zar闚no w profilaktyce, jak i w leczeniu mia盥篡cy. Np dzieciom do lat 3 powinno si bezwzgl璠nie podawa mas這, bo do w豉軼iwego rozwoju potrzebuj one cholesterolu. Dla zdrowie dzieci zagro瞠niem s te izomery trans, zawarte w margarynie.

Margaryny sta貫 nie nadaj si do sma瞠nia, gdy pod wp造wem wysokiej temperatury powstaj w nich szkodliwe dla zdrowia substancje.

skomentuj ten artyku na http://mojtrening.pun.pl/viewtopic.php?pid=116#p116