Tagi

poniedzia貫k, 24 pa寮ziernika 2011
Zale積ie od sposobu przygotowania, sery dzieli si na sery kwasowe i popuszczkowe. Sery kwasowe zwane s potocznie bia造mi, sery podpuszczkowe 鄴速ymi.

Sery s pokarmem o wysokich warto軼iach od篡wczych, poniewa zawieraj pe軟owarto軼iowe bia趾o, o wy窺zej strawno軼i ni bia趾o mi瘰a, du穎 wapnia i fosforu. W鈔鏚 ser闚 bia造ch rozr騜nia si sery chude i t逝ste. Do chudych nale篡 ser twarogowy oraz twaro瞠k zrobiony z chudego mleka. Do t逝stych zalicza si: t逝sty ser twarogowy, serki 鄉ietankowe, t逝ste waniliowe, twaro磬i t逝ste homogenizowane, twaro磬i t逝ste z przyprawami. Sery 鄴速e w zale積o軼i od zawarto軼i t逝szczu dzieli si na: p馧t逝ste, t逝ste i pe軟ot逝ste.

Nazwa Waga Bia趾o T逝szcze W璕lowodany Kalorie D簑le

Ser twarogowy 100g 21,2 1,2 2,2 104 435

Twar. t逝sty 100 17,99,23,4 168 703

pe軟ot逝sty 10014,5 12,6 3,0183 776

homogenizowany 250250 32,5 15,0 275 1152

homo+cukier 250 27,5 15,0 32,5 375 1571

bryndza 100 21,8 20,8 1,8 282 1181

08:53, mojtrening , Dieta i od篡wianie
Link
鈔oda, 19 pa寮ziernika 2011

Problemy z ci郾ieniem krwi to jedne z najcz瘰tszych dolegliwo軼i uk豉du krwiono郾ego. W przeciwie雟twie do zbyt niskiego ci郾ienia, kt鏎e zazwyczaj nie sprawia wi瘯szych problem闚, z d逝gotrwa造m nadci郾ieniem wi捫 si powa積e konsekwencje zdrowotne. Optymalne warto軼i to 120 mm/Hg dla ci郾ienia skurczowego i 80 mm/Hg dla rozkurczowego. O nadci郾ieniu m闚i si, gdy pierwsza z warto軼i przekracza 140mm /Hg, a druga 90mm /Hg.

Przyczyny:

Najbardziej rozpowszechnion odmian tej choroby jest nadci郾ienie samoistne. W takim przypadku trudno m闚i o konkretnej przyczynie, wynika ono z nadczynno軼i mechanizm闚 kontrolnych organizmu. Z ca陰 pewno軼i niehigieniczny tryb 篡cia sprzyja pojawieniu si choroby.

U ok. 5% chorych wyst瘼uje nadci郾ienie wt鏎ne, czyli takie, kt鏎ego bezpo鈔edni przyczyn mo積a stwierdzi. U pod這瘸 nadci郾ienia wt鏎nego mog le瞠 choroby takie jak: mia盥篡ca, zapalenie k喚bk闚 nerkowych, nadczynno嗆 tarczycy.


Czynniki ryzyka:
W鈔鏚 czynnik闚 sprzyjaj帷ych wyst徙ieniu nadci郾ienia t皻niczego znajduj si:

  • Oty這嗆
  • Palenie tytoniu
  • Wiek
  • Alkohol
  • Nadmierne spo篡cie sodu
  • P貫 m瘰ka
  • Obci捫enie rodzinne
  • Stresuj帷y tryb 篡cia
  • Przyjmowanie lek闚 zawieraj帷ych sterydy i niekt鏎ych pigu貫k antykoncepcyjnych


Symptomy:

  • B鏊e g這wy w okolicy potylicy
  • Krwawienie z nosa
  • Zawroty
  • Mroczki przed oczyma
  • Bezsenno嗆
  • Obrz瘯i 造dek

Diagnoza:

Nadci郾ienie jest choroba, kt鏎a bardzo cz瘰to rozwija si bezobjawowo i stwierdzana jest podczas rutynowych bada. Niestety zdiagnozowana zbyt p騧no mo瞠 spowodowa powa積e uszkodzenia organizmu.

Nadci郾ienie stwierdza si na podstawie kilkukrotnych pomiar闚 ci郾ienia t皻niczego. Pomiary powinny by dokonywane o r騜nych porach dnia, zawsze w stanie spoczynku.

Poza tradycyjnymi pomiarami ci郾ienia stosuje si te tzw. Holter ci郾ieniowy. Jest to automatyczny, ca這dobowy pomiar pozwalaj帷y unikn望 b喚d闚. Konieczne jest wykonanie EKG serca, zar闚no spoczynkowego jak i wysi趾owego. Innym pomocnym w diagnostyce nadci郾ienia badaniem jest fundoskopia- okulistyczne badanie pozwalaj帷e oceni stan dna oka.

Wykonywane s te badania pozwalaj帷e stwierdzi czy nadci郾ienie ma charakter pierwotny, czy wt鏎ny


Leczenie:

W przypadku nadci郾ienia wt鏎nego leczenie polega zazwyczaj na przeciwdzia豉niu chorobie, kt鏎a je spowodowa豉.

Leczenie maj帷e na celu obni瞠nie ci郾ienia podzieli mo積a na farmakologiczne i niefarmakologiczne. W pierwszym przypadku najcz窷ciej stosuje si beta-blokery i diuretyki oraz leki dzia豉j帷e na centralny uk豉d nerwowy.
Poza leczeniem farmakologicznym bardzo wa積a jest zmiana trybu 篡cia. Konieczna jest modyfikacja dotychczasowej diety, nale篡 wyeliminowa z niej t逝szcze oraz cukry proste. Niezb璠ne jest tez ograniczenie spo篡cia soli, osoby pal帷e powinny podj望 walk z na這giem. W przypadku pacjent闚 z nadwag wskazana jest redukcja masy cia豉.

Ludzie, kt鏎ym pozwala na to wiek oraz stan zdrowia powinni zadba o aktywno嗆 fizyczn.
Podj璚ie leczenia pomo瞠 w unikni璚iu takich powik豉 jak: udar m霩gu, niewydolno嗆 serca, uszkodzenie nerek, mia盥篡cy.

Profilaktyka:

Nie do przecenienia jest zdrowy tryb 篡cia, czyli aktywno嗆 fizyczna i zbilansowana dieta pozwalaj帷a utrzyma mas cia豉 na odpowiednim poziomie. Warto te regularnie kontrolowa ci郾ienie, gdy wczesne zdiagnozowanie choroby i podj璚ie leczenia pozwoli unikn望 wielu powik豉.

12:53, mojtrening , Zdrowie
Link Komentarze (1) »
Rosn帷e tempo 篡cia sprawia, 瞠 coraz cz窷ciej si璕amy po wykl皻e przez 篡wieniowc闚 dania typu fast food. Wbrew pozorom wyb鏎 np. mi璠zy hamburgerem z frytkami a kebabem nie jest oboj皻ny dla zdrowia. Powszechnie mianem da fast food okre郵a si hamburgery, frytki, hot dogi, zapiekanki, kurczaki pieczone w panierce, pizze z sieciowych pizzerii i wiele podobnych potraw.

Fast food (z ang. „szybkie jedzenie") to po篡wienie serwowanego klientom na poczekaniu. Poj璚ie „szybkiego jedzenia" trzeba jednak rozszerzy o coraz popularniejsze „gor帷e kubki" i „chi雟kie zupki", czyli dania powstaj帷e poprzez zalanie proszku gor帷 wod. Polacy coraz ch皻niej si璕aj r闚nie po kebaby oraz dania kuchni Dalekiego Wschodu. Szybko i niezdrowo Cho my sami jeste鄉y mniej sk這nni do zachwytu nad tymi kulinarnymi nowo軼iami, ze smakiem pa豉szuj je nasze dzieci i wnuki.

Zjedzenie od czasu do czasu hamburgera nikomu nie zaszkodzi, jednak odwiedzanie restauracji fast food nie powinno sta si codziennym nawykiem. Tego typu 篡wno嗆 jest zwykle bardzo kaloryczna - zawiera du膨 ilo嗆 t逝szcz闚 i w璕lowodan闚, a tak瞠 cukru i soli, a ma這 potrzebnych organizmowi substancji, takich jak b這nnik, witaminy i minera造. Cz瘰to „szybkie" dania zawieraj te bardzo szkodliwe izomery trans, pochodz帷e z olej闚 przemys這wych u篡wanych do sma瞠nia. Regularne od篡wianie si w barach i restauracjach fast food prowadzi do oty這軼i, kt鏎ej konsekwencj s inne choroby cywilizacyjne, takie jak cukrzyca, nadci郾ienie, mia盥篡ca, choroby serca i w徠roby. M康ry wyb鏎 Nie wszystkie fast foody szkodz tak samo. Zamiast kurczaka z sieciowej restauracji lepiej kupi np. udka z grilla. Nie trzeba te obawia si kebab闚 - mi瘰o pieczone na ro積ie jest zdrowsze od sma穎nego. W obliczu krytyki bary fast food staraj si poprawi swoj reputacj. W ka盥ej sieci mo積a teraz zam闚i sa豉tk, a zamiast coli - sok. Mo瞠my kszta速owa zdrowe nawyki 篡wieniowe. Je郵i chcemy, by nasi bliscy cieszyli si dobrym zdrowiem, musimy przekona ich do domowych posi趾闚. [廝鏚這: nasza publikacja na forum e-gym.pl przez pey]

1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 25